Práce ve Stálé komisi pro práci Kanceláře Poslanecké sněmovny pokračují. Po úspěších, mezi které můžu zařadit například výměnu příborů za dřevěné či koše na tříděný odpad, tu máme další várku věcí, které jsme společně s kancléřem Janem Morávkem probírali. Podněty sbírám od svých kolegů a poté se je snažím představit kancléři tak, aby se nám ve Sněmovně efektivně a dobře pracovalo. Podívejte se, co jsme řešili posledně (odpovídá kancléř Jan Morávek)…

  1. WiFi sítě. V jaké kvalitě a s jakými nastaveními jsou nyní v provozu nejen ve Sněmovně, ale i v ubytovacích zařízeních?

Budovy Kanceláře:

Stávající pokrytí vychází z projektu z minulého volebního období, který byl zaměřen pokrýt primárně kanceláře poslanců signálem pro potřeby poslaneckých notebooků (v majetku KPS). Nejedná se o 100% pokrytí pro všechna mobilní zařízení. V rámci projektu došlo k výraznému zlepšení pokrytí WiFi signálem v jednacím sále sněmovny. Dále již z minulosti jsou pokryté zasedací místnosti na výborech a klubech. Plošně jsou dostupné sítě PS-Domena, PS-Kancelar, PS-Press a PS-Host. PS-Domena a PS-Kancelar umožňují přístup k vnitřním zdrojům v síti KPS (tiskárny, souborový server, intranet, právní systémy). Přihlášení je podmíněno uživatelským účtem. Síť PS-Press je primárně určena pro novináře. Síť PS-Host je primárně určena všem hostům v objektech PS a do internetu je připojena samostatnou 20 Mbps linkou, bez jakéhokoliv omezení.

Aktuálně je v přípravě projekt na 100% pokrytí všech prostor v objektech PS.

Ubytovny:

WiFi síť PS-Internet je dostupná ve všech ubytovacích objektech PS a umožňuje pouze přístup do internetu pro každý objekt samostatnou 20 Mbps linkou. Jedná se o odlišnou technologii, než v kanceláři, která neumožňuje stejnou úroveň zabezpečení.

Rumunská – WiFi signálem jsou pokryty všechny byty i společné prostory v přízemí

Nerudova – WiFi signálem je pokryta většina bytů. Rozšíření pokrytí je podmíněno domluvou s příslušným poslancem. Obecně nemáme do bytů přístup.

Stejným způsobem jsou pokryty ubytovací zařízení Harrachov a Lipnice nad Sázavou.

  1. Nesnědené jídlo. Jaké množství jídla se vyhazuje z restaurací a po rautech? Dalo by se s ním nakládat nějak účelně?

Při organizování různých setkání, přijetí a dalších společenských akcí s občerstvením se plánuje množství připraveného a nabízeného občerstvení dle počtu osob a dle kvalifikovaného odhadu spotřeby.

Je velmi těžké přesně stanovit potřebné množství, protože v případě nízkého odhadu by mohla nastat situace, při které by zůstaly prázdné stoly a hosté by neměli co konzumovat. V případě přemrštěného odhadu zůstane po ukončení akce část pohoštění nezkonzumována. Vedle počtu pozvaných osob je také velmi důležité posoudit důležitost akce, kdy např. při setkáních na vysoké státní, nebo diplomatické úrovni by bylo nepřijatelné, aby stoly byly v průběhu akce prázdné, nebo poloprázdné.

Pokud po ukončení akce zůstane část pohoštění nezkonzumována, záleží na rozhodnutí organizátora a objednatele akce, jak s tímto pohoštěním naloží. V některých případech je toto občerstvení zabaleno a organizátor akce si ho odveze. Pokud se rozhodne opačně, tzn., že pohoštění si neodveze, ani o něho nemá další zájem a vysloví souhlas s jeho zkonzumováním z řad personálu, stane se tak. Zbytek je zlikvidován v souladu s hygienickými předpisy.

V minulosti měla Kancelář Poslanecké sněmovny snahu toto pohoštění využít charitativním způsobem, tzn., že oslovila např. Jedličkův ústav na Praze 4, Armádu spásy v Praze 5, Řád sester milosrdných v nemocnici Pod Petřínem, ale žádná z těchto organizací nabídku neakceptovala vzhledem k nepravidelnosti dodávek, různému množství poskytnutých potravin a také k času ukončení akcí (večerní a noční hodiny), kdy už tyto organizace nabízené potraviny nevyužijí. Zároveň vyvstal problém s dopravou, protože ani jedna z organizací nebyla schopna a ochotna si potraviny vyzvedávat v sídle úřadu, ale chtěly, aby jim případně bylo zaváženo oddělením autodopravy odboru hospodářské správy.

  1. Kvalitnější videopřenosy z pléna. Bylo by možné v HD a s možností výběru z jednotlivých záběrů (nikoli 4 signály v jednom rámci)?

Možnosti vysílání jsou v zásadě omezeny jen cenou požadovaného řešení.

Cenu určuje počet streamovaných kanálů a množství přenesených dat. Nyní je zprostředkování možnosti sledovat jednání PS uživatelům internetové sítě řešeno jedním streamem ve dvou kvalitách přenosu (404p, H.264/AVC a 288p, H.264/AVC). V nejbližší době zprovozníme druhý videostream, který by primárně měl být využíván na přenos z tiskového centra, nicméně v jednacích dnech předpokládáme jeho využití na signál z kamery řečníka v jednacím sále. V průběhu roku bude na službu vypsána nová nadlimitní zakázka, ve které budeme poptávat HD kvalitu přenosu v kodeku H.265. Stávající smluvní vztah končí 8. 2. 2020.

Oddělení audiovizuální techniky disponuje nahrávkami z jednání v HD kvalitě, které na vyžádání dávají k dispozici. OI připravuje videoarchiv ve zmíněné kvalitě, který bude dostupný v rámci naší vnitřní sítě.

  1. Omluvenky. Bylo by možné omluvenky ze zasedání zařadit do nějakého bodu/tisku a nečíst je pokaždé nahlas na mikrofon?

Dle § 9 odst. 2 jednacího řádu, po zahájení schůze Sněmovny nebo jejího orgánu oznámí předsedající jména poslanců, kteří požádali o omluvení neúčasti na jednání

Z uvedeného je patrné, že řídící tak v podmínkách Poslanecké sněmovny důsledně dodržují jednací řád. Tento postup je závazný.

Omluvy jsou tak zaznamenány i ve stenoprotokolech a jsou průběžně během jednacího dne doplňovány. Dochází tak k informovanosti nejen poslanců, ale i veřejnosti.

Pokud by mělo dojít ke změně tohoto postupu a omluvy by neměly být čteny na mikrofon, doporučuji oslovit předsedy jednotlivých klubů a zahájit jednání o takové změně.

  1. Pach v sále Státních aktů. Bylo by možné lépe větrat či jinak zamezit přítomnosti cigaretového kouře?

V minulých letech byly v sále Státních aktů nově instalovány skleněné dveře, které mají zabraňovat pronikání tabákového dýmu do prostoru sálu. Jediným možným dalším opatřením je úplné zamezení kouření v zadní části této prostory. S ohledem na značný počet poslanců využívajících tuto zadní část Kancelář Poslanecké sněmovny toto opatření neiniciuje.

  1. Káva v bufetech. Mohla by být v bufetech kvalitnější káva a také káva Fair Trade?

V současné době je ve stravovacích zařízeních v objektech PS nabízena káva značek:

  • Segafredo
  • Káva Nova
  • Lavazza

 

Na základě Vašeho podnětu je nově v PK II v nabídce káva Fair bio Pražírna (Káva Fair Trade).

  1. Alternativní přístup k adresáři. Bylo by možné zařídit nějaký “read only” přístup k serveru s e-maily, abychom je mohli načítat do našich e-mailových klientů?

Alternativní přístup k adresáři je možný technologií LDAP. Dosud nebyl nikým požadován.

  1. Označování sněmovní pošty jako SPAM. Sněmovní IT oddělení zprovoznilo přístup ke sněmovnímu mail serveru přes protokol IMAP, což velmi oceňujeme. Problém je, že pokud se kdokoliv pokusí tímto způsobem (IMAP) odeslat e-mail ze sněmovního mailserveru, ale není připojen přes sněmovní WiFi, s velkou pravděpodobností se mu odeslání nezdaří s chybovou hláškou “SUSPECTED SPAM” (podezření na spam). S naprostou jistotou se to děje při odesílání z LTE připojení od spol. Vodafone (stovky SIM karet napříč Sněmovnou). Někomu funguje připojit se přes svoji WiFi doma, ale zdaleka ne všem – situace se liší provider od providera. Stáhnout příchozí e-mail lze z libovolného připojení, takže problém je jen při odesílání. Sněmovna má zřejmě v provozu nějaký filtr s blacklistem zakázaných IP adres. Pan Boreš z IT byl na mou žádost schopen do blacklistu vložit nějaké výjimky, ale toto řešení je zdlouhavé, nesystémové a u LTE připojení (např. Vodafone) hlavně nefunkční, protože se IP adresa dynamicky mění, takže výjimka vložená včera dnes už nemusí fungovat a také opravdu nefunguje.

Dotazy:

  1. Jaký účel má tento filtr plnit?
  2. Je používán princip blacklistingu nebezpečných adres (např. adres, odkud chodí spam), nebo whitelistingu těch bezpečných, když si někdo začne stěžovat, že mu něco nefunguje? Máme za to, že by mělo jít o blacklisting, ale chová se to jako whitelisting.

3) Bylo by možné přestat blokovat aspoň mobilní operátory? Když jsem doma, pustím si WiFi. Když jsem v autě uprostřed dálnice, mám prostě smůlu.

Ad 8. 1. Filtr chrání uživatelské účty před jejich zneužitím, lépe řečeno pokusy o jejich zneužití z podezřelých IP adres. Docházelo k bezpečnostnímu zablokovávání účtů po pěti špatných pokusech o ověření. Útoky byly vedeny z celého světa a blokování na jednotlivé IP adresy nebylo účinné. Proto je využíván veřejný blacklist. Ve zmíněném případě výjimka byla zavedena do whitelistu.

Ad 8. 2. Využívá se kombinace blacklistu a whitelistu.

Ad 8. 3. Povolovat jednotlivé identifikované IP adresy operátorů není optimální řešení. Problém řešíme, podmínkou je získat správné rozsahy IP adres českých operátorů, jejich využitím se však opět zvýší bezpečnostní riziko. Nasazení nového firewallu nám v řešení též pomůže. Neexistence vhodného nastavení pro SMTP a IMAP komunikaci na stávajícím firewallu nám neumožňuje optimální nasazení veřejného IMAP a SMTP.

  1. Ekologický audit. Bude se provádět? Jde o to, aby byl celý proces třídění odpadů dotažen do efektivní formy.

Oslovení

Oslovili jsme společnost, která se environmentální problematikou zabývá, a požádali jsme o konzultaci ve věci vypracování ekologického auditu v Kanceláři Poslanecké sněmovny. Existují různé druhy ekologického auditu, přičemž pro podmínky Kanceláře Poslanecké sněmovny byla doporučena archivní rešerše (kategorie D) – porovnání právního rámce a skutečně realizovaných kroků a postupů.

Na této schůzce byl dohodnut postup při vypracování ekologického auditu, včetně součinnosti ze strany některých pracovníků úřadu a přípravy podkladové dokumentace (např. v oblasti nakládání s odpady, nakládání s odpadními vodami, zprávy z měření emisí u kotelen, likvidace nebezpečných odpadů apod.).

Metodika

Ekologický audit bude vypracován dle metodického pokynu Ministerstva Životního prostředí pro průzkum kontaminovaného území v kategorii D – Archivní rešerše.

Předběžná cena

Cena byla předběžně odhadnuta na 30 000 – 60 000 Kč bez DPH. Přesná cena bude v oficiální cenové nabídce, která bude zaslána po úvodní návštěvě objektů úřadu.

Časový rámec

Během měsíce března proběhne návštěva objektů úřadu, na jejímž základě bude zpřesněna cena za provedení ekologického auditu.

Samotný ekologický audit bude v objektech úřadu probíhat cca 1 týden. Zpracování zprávy s výsledky ekologického auditu bude trvat další 2 týdny.

Výsledek

Výsledkem ekologického auditu bude komplexní zpráva, ze které bude patrné, zda všechny postupy v dané oblasti v úřadu probíhají v souladu s platnou legislativou, vč. případných doporučení a nápravných opatření.