Praha, 9. května 2019 – Piráti dnes představili návrh na zavedení povinnosti dodavatelů stavebních prací vést stavební deník v elektronické podobě u všech stavebních děl zadávaných jako veřejné zakázky. Od nahrazení tradičních papírových stavebních deníků těmi elektronickými si Piráti slibují zefektivnění, zrychlení a centralizaci kontroly stavebních prací zadávaných v režimu zákona o veřejných zakázkách a zároveň skokové zvýšení kvality stavebních prací včetně výrazného omezení prostoru pro korupci. Papírová forma stavebního deníku totiž není chráněna proti přepisování historie nebo zničení v případě havárie.

Cituji kolegu Ondru Polanského: Pamatujete na tragickou železniční nehodu ve Studénce, kdy vlak narazil do ocelové konstrukce mostu, která se při stavbě zhroutila na železniční trať? Je to už téměř 11 let, nehoda si vyžádala 8 obětí a bezpočet zranění. Nyní, v roce 2019 nejsme rozluštění příčiny nehody ani o píď blíž… Investor, tedy český stát, se dostal do důkazní nouze, protože se při vyšetřování ukázalo, že stavební deník byl veden takovým způsobem, že není možné zjistit, jaké práce se prováděly těsně před zřícením mostu. A nejen to. Vlastně nešlo vypátrat jaké práce se vůbec prováděly a kdy.

Podobným případem je zvlněná dálnice D47 u Ostravy: stavební deníky byly za zvláštních okolností skartovány na přímo pokyn technického dozoru investora, tedy někoho, koho si najal český stát aby na stavbu dohlížel. Není tak možné zjistit, jaké materiály byly použity, za jakých podmínek, ani kdo je schválil…

Co mají tyto příběhy společné? Především ukazují na to, jak slabý článek je stavební deník vedený klasickou papírovou formou. Upřímně, že u stavby za 300 mil. korun je jediným svědkem postupu prací ušmudlaný sešit, je komické i tragické zároveň. Ale něco to o nás vypovídá…

Obecně, zpětná změna záznamů ve stavebním deníku, vynechávání prázdných míst pro pozdější vpisy, antedatování záznamů, odmítnutí přístupu zápisu oprávněné osobě či dokonce vedení více verzí stavebního deníku jsou na českých stavbách úkazy až příliš běžné, než abychom před nimi nadále zavírali oči.

No a abychom podobnému korupčnímu chování zamezili, přicházíme s návrhem na zavedení elektronické formy stavebního deníku pro všechny stavební práce, které jsou předmětem veřejné zakázky. Nejsnadněji si jej lze představit jako sdílený dokument či tabulku na Internetu, do kterého všechny oprávněné osoby mají přístup. Může mít také podobu např. jednoduché aplikace na mobilním telefonu či tabletu.

Proč to všechno? Podle našich analýz jde totiž do stavebnictví každý měsíc zhruba 20 miliard korun, jde tedy zhruba o 15 % všech veřejných rozpočtů rozprostřených do více než 5000 veřejných zakázek.

Jaké výhody nám tedy stavební deník v elektronické podobě přinese? Především je to možnost vkládat obrazovou přílohu, tedy fotografie. Asi si každý umí představit, jak výrazně vzroste vypovídací hodnota stavebního deníku, když k němu začneme pořizovat pravidelně fotodokumentaci. Jeden obrázek vydá za tisíc slov. Další výhoda je univerzální dostupnost. Už žádná prohlášení typu “bohužel, do stavebního deníku nic takového napsat nemůžete, protože je zamčený támhle v boudě, a klíčky tu budou až v pondělí…”

Zdaleka největší výhodu ale spatřuji v možnosti dálkového přístupu. Představte si, že by třeba na ŘSD nebo na ministerstvu dopravy vznikl útvar, jehož prací bude procházet na dálku stavební deníky všech významných veřejných staveb, a v reálném čase poukazovat na problémy ve vedení deníku a žádat nápravu. Doplnění fotodokumentace nebo jasnější podoba zápisu. Jakým způsobem se zlepší kvalita prací jen díky tomuto opatření asi nemusím příliš rozvádět. Možnost napojení na IoT, například tedy meteostanici přímo na stavbě, která bude ke každému zápisu automaticky ukládat záznam o klimatických podmínkách na stavbě je už jen třešničkou na dortu…

Věřím, že tato naše novela zákona o zadávání veřejných zakázek, efektivně a velmi lacino zamezí klientelismu v sektoru stavebnictví v ČR, skokově zvýší rychlost a především kvalitu výstavby a v neposlední řadě dá státu nástroj, jak se bránit vůči nepoctivým stavařům ČR.

—-

Novelu aktuálně podpořily kluby Pirátů, TOP 09, KDU-ČSL a STAN. Máme podpisy poslanců KSČM. Dále máme podporu také poslanců hnutí ANO, SPD a většiny nezařazených poslanců, o další podpoře ještě budeme v těchto dnech jednat.