Oběhový balíček projednáván počtvrté a naposledy. Jaké jsou výsledky několikaleté práce na novelizaci odpadové legislativy?

Rok s oběhovým balíčkem ve Sněmovně končí. Schválené zákony mají mnoho much, obsahují však i kroky dobrým směrem.

V úterý 1. prosince byl na programu jednání Poslanecké sněmovny opět tzv. Oběhový balíček. Počtvrté a naposledy. Řešily se tisky, vrácené Sněmovně Senátem. Ten tyto čtyři zákony projednával v polovině listopadu, tři z nich nám vrátil s navrženými pozměňovacími návrhy, zákon o obalech navrhl zamítnout úplně. Senátní verze však na plénu schváleny nebyly a balíček tak putuje na stůl prezidentovi v původní podobě, odhlasované poslanci ve třetím čtení. Jeho účinnost je plánována na 1. 1. 2021.

Moje práce na oběhovém balíčku započala již v roce 2018 a letos vyvrcholila projednáváním zákonů ve Sněmovně. Z konečného výsledku mám smíšené pocity a rád bych zde průběh
i výsledky zhodnotil.

Novelizace odpadové legislativy měla Česko vyslat na cestu k oběhovému hospodářství. Cílem bylo totiž nejen implementovat evropské směrnice, ale také zmodernizovat systém zacházení s odpady, a přejít od skládkování k maximálnímu využívání. Možnosti, jak těchto cílů dosáhnout, navrhovali politici, zástupci měst a obcí, odborníci z neziskových organizací a akademické sféry. Já jsem si toto téma vzal na starost v našem poslaneckém klubu. Mám-li zhodnotit, zda balíček svých cílů dosáhl, řekl bych, že pouze velmi omezeně. Raketový start do cirkulární budoucnosti se nekoná, spíše se pomalu batolíme.

Co bylo nakonec schváleno? 

Verze zákonů, která vzešla ze třetího čtení na plénu poslanecké sněmovny, a byla nakonec i schválena, obsahuje několik pozitivních prvků, které však dle mého názoru nevyvažují ty negativní. Z tohoto důvodu jsme pro její přijetí nehlasovali. Zákony ve verzi navržené senátem pár problémů poslanecké verze napravují, avšak taktéž nejsou moderním materiálem, který by Česku pomohl přestat být popelnicí Evropy. Lépe řečeno – zákony jsou velmi málo ambiciózní. 

Velkým zklamáním je odsun termínu zákazu skládkování využitelných odpadů. Schválený rok 2030 je o 6 let později oproti původnímu termínu, což znamená, že můžeme o 6 let déle plýtvat surovinami, skládky budou nadále uvolňovat methan a navíc to, že skládkujeme odpad, obsahující recyklovatelné a biologicky rozložitelné složky, je v rozporu s evropskou skládkovou směrnicí. 

Jako pozitivní vnímám postupné navyšování poplatků za ukládání odpadu na skládky, což by mělo motivovat původce odpadu (obce potom v kombinaci s třídicí slevou) k odklonu od skládkování. V této souvislosti ovšem postrádám mechanismus, který by sloužil k tomu, aby odpady směřovaly primárně do recyklace a ne do spalovny (ZEVO). Takovým mechanismem by přitom mohl být námi navrhovaný spalovací poplatek

Zákon také postrádá podporu recyklace ve formě daňových změn – např. zařazení materiálového využití odpadu do snížené sazby nebo snížení DPH na recyklované výrobky a recykláty. 

Co považuji za velký problém, je fakt, že byl přijat pozměňovací návrh, který ruší povinnost odvádět poplatky za odpady označené jako využité na skládce v první fázi provozu skládky, a to i zpětně. Více k tomuto tématu např. Zde.

U zákona o obalech potom vidím jako problém změnu podmínek pro vstup nových autorizovaných obalových společností na trh. Tyto podmínky mnozí žadatelé o autorizaci prohlašují za fakticky nesplnitelné a utužující monopol. Zda se přesto některému z nich oprávnění získat podaří, ukáže čas, avšak příliš optimisticky to nevidím. Dobré je naopak například to, že zákon umožňuje zálohování nápojových obalů a jak v případě VUŽ, tak v případě obalů uzákoňuje ekomodulaci. 

Co navrhoval Senát?

Senátoři měli oběhový balíček k projednání ve dvou výborech (Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí jako garanční a Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu) a poté v pátek 13.11. o něm jednali na plénu. Plénum poté odhlasovalo vrácení Zákona o obalech zpět k přepracování a u zbývajících třech tisků senátoři navrhli schválení s několika pozměňovacími návrhy. U všech třech navrhli odložit účinnost o rok, a to zejména z důvodu chybějících prováděcích předpisů. Dále u zákona o odpadech navrhli zrušení kontroverzních odstavců 4 a 5 paragrafu 155, tedy výše zmiňovaného pozměňovacího návrhu poslanců z ODS, který odpouští poplatky skládkovacím firmám, upozornění obcí 15 dní před zahájením činnosti mobilního zařízení a  odstranění povinnosti vedení provozního deníku pro kompostárny. U zákona o změnách souvisejících zákonů navrhli zrušení části 10, která říká, že prioritou při zadávání veřejných zakázek má být jejich zadávání společensky odpovědným způsobem.

Jaké byly naše nejvýznamnější kroky v této legislativě?

V roce 2018 jsem uspořádal první seminář, kde odborníci z neziskových organizací, firem, zástupci měst a obcí, diskutovali s MŽP o chystaných změnách v legislativě. Následovalo založení webu https://www.obehovehospodarstvi.eu/, kde od té doby zveřejňuji nejen aktuality o vývoji našich odpadových zákonů, ale také o recyklaci v Evropě a ve světě. V roce 2019 se práce rozjela, uspořádal jsem další seminář, diskutoval s experty a zájmovými skupinami, založil pracovní skupinu. V roce 2020 jsme se potom soustředili zejména na přípravu pozměňovacích návrhů k vládním novelám. Ze spolupráce s již zmiňovanými experty nakonec vzešlo mnoho nápadů na pozměňovací návrhy, ze kterých jsme nakonec vytvořili a ve druhém čtení na plénu Sněmovny podali 29 pozměňovacích návrhů. Naše návrhy měly za cíl zejména dřívější ukončení skládkování, větší zabezpečení a kontrolu skládek, podporu recyklace a umožnění ukončení monopolu jediné obalové společnosti na našem trhu. Většina z nich nebyla přijata, avšak nevzdáváme se a o ty pro nás nejdůležitější změny budeme usilovat dál.

Dne 16.2. pořádám další, v pořadí již třetí seminář, který se bude věnovat právě novým odpadovým zákonům, tomu, co přináší, co v nich chybí a jaké jsou jejich nejdůležitější aspekty. K tomu, zda jsme se jejich přijetím vydali směrem k modernímu oběhovému hospodářství, se vyjádří odborníci ze státní, komerční i neziskové sféry. 

Děkuji tímto všem, kteří naše návrhy podpořili na různých platformách, všem, kteří chtěli celou věc posunout k lepšímu. Děkuji všem expertům, kteří s námi spolupracovali. Zasloužíte skutečně velký dík. CIRKULÁRNÍ ČESKO JEDNOU BUDE A I MY PŘILOŽÍME RUKU K DÍLU. 

“Když se postaráme o přírodu, ona se postará o nás”

František Elfmark

 

Hledat v článcích
Rychlozprávy
Sdílejte

O mně

Kreativec a podnikatel v oblasti webdesignu a reklamy. Zastupitel města Uherské Hradiště. Předseda místního sdružení Pirátů Uherské Hradiště. Podporovatel recyklace a renovací věcí.

Telefon

+420 604 171 281